Текст от Р.Д.Бича

На этот текст я наткнулся, когда учил японский. Он рос по адресу http://animeonline.net/maktos/archives (возможно сейчас эта сылка не работает). Потом в одной рассылке у мня появилась возможность поделиться этой идей. То письмо (и собсна мой краткий перевод этого текста) было написано 7 октября 99-го.
Исходный текст (на английском) находится ниже.

... Профессор зашел в класс с большой пластиковой бутылью и, судя по всему, тяжеленным чемоданом. Класс затих. Профессор поставил все вещи на свой стол, ничего не говоря открыл чемодан и стал доставать оттуда камни которые начал кидать в бутыль. После того как последний камень достиг горлышка бутыли, профессор остановился и спросил класс:

- Ну и как вы думаете - она полная?

- Разумеется, - ответил класс.

Профессор ничего не говоря зачерпнул рукой из чемодана горсть гравия и начал засьпать его в бутылку. Вот и гравий добрался до горлышка.

- А теперь?

- Ну вроде полная...

Из чемодана был извлечен пакетик с песком и профессор совком стал набирать его и засыпать в бутыль. Когда уровень песка добрался до горлышка снова последовал вопрос:

- А что вы сейчас скажите?

- Да! Полная!..

Улыбнувшись профессор достал из чемодана бутылку с водой и начал заливать ее в бутыль...


Камни есть важные и необходимые дела - работа, учеба;
гравий - необходимый действия и хобби - занятие спортом, готовка пищи;
песок - мелкие дела - разговоры, чтение;
вода - промежутки между делами - ходьба, стояние в очереди.

Исходник

Here's an interesting analogy I found on the Internet on managing your time:

(by James R. Beach)

--------------------------------------------------------------------------------

The professor walks into the room carrying an empty 10-gallon water jug and dragging an obviously heavy bag. He places them on the teacher's desk. Without a word, he begins placing white rocks, just big enough to fit through the mouth of the jug, into the jug until they reach the very top. "Is it full?" he asks. You nod.

"Maybe not," he says. He then stuffs tiny pebbles into the jug and the pebbles find their way through the cracks in the rock. "Full now?" he asks. The whole class nods.

He then shovels sand into the jug, occasionally shaking the jug, and the tiny grains sift through the rocks and pebbles. "OK," he says, "now is it full?" The class nods in unison.

He smiles. He then slowly pours water into the jug until a water glass is finally empty.

"The lesson here," he says, "is that there is always more room in our lives than we think there is. When you think you're out of time, there is still more available if you look for it."

Here's the time-saving payoff:

The ROCKS are the important things we have to accomplish regularly to be successful. They go into our "time jug" first, because they are most important. The PEBBLES represent those things we may not like to do, but we must do. They go in next. The SAND represents things that we should do, we may even like to do, but they're not as important. The WATER represents the few remaining things that make a difference. If you reverse the order, putting in the water, then the sand, then the pebbles, there will not be enough room for the rocks. So prioritize your activities and make sure the rocks go on your schedule first.

Сайт управляется системой uCoz